Canalul Panama, una din minunile moderne ale lumii

Canalul Panama este considerat pe bună dreptate una dintre cele şapte minuni ale lumii construcţiilor inginereşti. Prin apele sale tranzitează circa 4% din volumul comercial navigabil din întreaga lume. Pentru construirea sa au fost folosite peste 27 milioane kilograme de dinamită.

Ideea unui canal care să străbată strâmtul istm Panama datează încă din secolul XVI, când împăratul Carol Quintul sugera că o cale navigabilă construită prin Panama ar fi ușurat și scurtat considerabil voiajul navelor spaniole din și spre Ecuador și Peru, unind cele două oceane. În 1698 apărea așa-numitul „plan Darien”, lansat sub patronajul regelui Scoției, pentru construirea unei rute de comerț pe uscat, dar ideea a fost abandonată. Abia peste aproape două secole, la 1880, a fost înfipt primul târnăcop, proiectul fiind încredințat talentatului inginer francez Ferdinand de Lesseps, aureolat de proaspăt îcheiata construire a canalului Suez. După 13 ani de eforturi supraomenești, eșecul a fost, însă, total. Bolile, terenul dificil, ploile necontenite, care transformau în rugină echipamentele moderne în doar câteva zile, l-au obligat pe Lesseps să abandoneze, mai ales după ce presa franceză l-a acuzat de deturnare de fonduri, numindu-l totodată „cioclul din Panama”, din pricina celor peste 20.000 de oameni care își pierduseră viața, cazând pradă accidentelor, malariei și frigurilor galbene.

CLICK AICI PENTRU OFERTA SPECIALĂ DE VACANȚĂ ÎN PANAMA CU ICAR TOURS

Febra aurului și interesele americane de pe continent au condus la o nouă tentativă de construire a canalului, realizată de împreună de Statele Unite și Panama, la începutul secolului XX. Americanii au profitat de ajutorul dat statului Panama, pentru ca acesta să se desprindă de Columbia și să devină independent, și au determinat autoritățile panameze să le concesioneze canalul. Deși, prin introducerea unor măsuri de igienă sporite, bolile n-au mai făcut ravagii, și de această dată moartea și-a luat tributul, peste 5600 muncitori pierzându-și viața până în 1914, când a fost inaugurat canalul.

ship-panama

Contrar așteptărilor, canalul Panama nu este o simplă linie navigabilă, din Atlantic în Pacific, ci cuprinde mai multe lacuri și canale artificiale, ca și două rânduri de ecluze.

CLICK AICI PENTRU OFERTELE SPECIALE DE VACANȚĂ ORIUNDE ÎN LUME CU ICAR TOURS

Curiozități despre Canalul Panama

– în prezent, aproximativ 15.000 de nave tranzitează Canalul în fiecare an
după finalizarea lucrărilor la noile ecluze se estimează că numărul de vapoare care vor tranzita Canalul se va dubla ( la fel şi sumele adunate din taxe)
– pentru fiecare vapor care trece prin toate cele trei camere ale Ecluzei Gatun sunt necesari circa 200 milioane litri de apă care vin prin gravitaţie din Lacul Gatun
– cea mai mare taxă plătită vreodată de către un vapor la tranzitare a fost de aproape 375.000 de dolari americani, plătită de “Norwegian Pearl”, aparţinând Companiei Norvegiene “Norwegian Cruise”
– cea mai mică taxă a fost de 36 cenţi şi a fost plătită de un american care a traversat Canalul înot şi care a fost trecut şi în Cartea Recordurilor pentru aceasta
– înainte de construirea Canalului, ca să ajungă din New York în San Fracisco un vapor trebuia să parcurgă un voiaj de peste 12.000 de mile (trecând pe la sud de Capul Horn) şi avea nevoie de aproximativ 70 de zile. Acum, voiajul durează maxim două săptămâni (în funcţie şi de viteza de deplasare), iar distanţa s-a redus la 4000 de mile.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *