Elveția: Zermatt, cel mai frumos traseu feroviar din lume cu legendarul Glacier Express

În cantonul Valais, aproape de graniţa cu Italia, pe un platou înalt, la poalele masivului Matterhorn din Alpii Pennini se află Zermatt, un orăşel înconjurat de munţi şi gheţari, renumit ca staţiune turistică exclusivistă pentru schi sau drumeţii şi aplinism. În Zermatt, situat la altitudinea de 1620 m, nu se poate ajunge cu maşina sau autocarul, mijloacele de transport se parchează în localitatea Tasch şi de acolo se ia trenul montan pentru o călătorie de 10 minute, astfel încât staţiunea este una dintre cele mai curate şi relaxante din Europa.

Vara, atracţiile turistice sunt drumeţiile montane, alpinismul şi traseele cu trenuleţul cu cremalieră sau telecabina până pe culmi, pentru a admira peisajele verzi, vârfurile munţilor veşnic în zăpadă, gheţarii, pârâiaşele şi cascadele, sau pentru a observa dolofanele marmote care ies la soare. Clima este deosebit de bună, cu 300 de zile de soare pe an şi cele mai mici cantităţi de precipitaţii din Elveţia, iar aerul la Zermatt este foarte curat deoarece în localitate circulă doar vehicule electrice şi, în multe privinţe, zona este cu un loc foarte sigur.

Amatorii de shopping au de unde alege, predomină magazinele de suveniruri şi cele de echipamente sportive destinate iubitorilor muntelui, toate la prețuri pe măsura renumelui staţiunii exclusiviste. La restaurante, gurmanzii au de ales între mâncărurile tradiţionale, brânza fondue fiind în topul preferinţelor.

CLICK AICI PENTRU OFERTA SPECIALĂ DE VACANȚĂ ÎN ELVEȚIA DE LA ICAR TOURS

glacier viaduct

Traseul ideal de a ajunge la Zermatt este poate cu Glacier Express. Trenul călătoreşte la Zermatt de la St.Moritz, sau Davos, în aproximativ şapte ore, o excursie în vagoane cu ferestre panoramice prin peisaje spectaculoase de munte în care sunt traversate văi adânci, 91 de tuneluri, 291 de poduri impresionante şi trecătoarea Oberalp, unde se atinge, la 2033 de metri, cea mai mare altitudine. Pentru un adult, la clasa a 2-a, costul unui bilet este de 124 de euro, copii până la 6 ani nu plătesc bilet, iar cei sub 16 ani plătesc tariful pe jumătate. Este o experiență de neuitat şi, deşi destul de costisitoare, merită din plin.

După cucerirea vârfului Matterhorn, în 1865, exploratorii, aventurierii, dar şi bogaţii lumii au descoperit splendoarea peisajelor alpine elveţiene şi farmecul rustic al cabanelor. În 1888, a început să se construiasca o cale ferată care să lege satul Zermatt de oraşul Visp şi primul tren a ajuns la Zermatt pe 18 iulie 1891 . Fermecătoarele sate de munte Zermatt şi St.Moritz au devenit staţiuni balneare la modă, iar companiile feroviare ale timpului au simţit potenţialul turistic al regiunii şi au deschis o nouă rută între cantoanele Valais şi Graubünden în anul 1926. Se circula cu trenul către Zermatt de la orăşelele Brig şi Chur şi pe traseul Brig – St.Moritz doar în timpul verii, iar călătoriile au atras tot mai mulţi vizitatori. Aveau să mai treacă însă 50 de ani, până când trenurile să poată traversa greu accesibila rută alpină Furka şi în timpul iernii.

Dining-on-the-Glacier-Expre

Glacier Express a circulat pentru prima dată de la St.Moritz la Zermatt, în 25 iunie 1930. Vagoanele trenului, saloane elegante şi restaurante scump decorate, erau trase de locomotive electrice – o minune tehnologică a timpului. Tumultul celui de Al Doilea Război Mondial a oprit şi călătoriile feroviare montane, cacare au fost reluate treptat după război, dar fără fastul original. Modernizările au venit prin anii 1950, când locomotive mai rapide au scurtat distanţa, şi i-au adus trenului numele de cel mai lent tren rapid din lume, când vagoanele au devenit mai confortabile şi au fost reintroduse vagoanele-restaurant care au mărit atractivitatea. Construcţia tunelelor a început în 1973 şi din iunie 1982, Glacier Express circulă tot timpul anului.

CLICK AICI PENTRU OFERTELE SPECIALE DE VACANȚĂ ORIUNDE ÎN LUME CU ICAR TOURS

zermatt summer

Localitatea şi-a păstrat şi astăzi caracterul şi atmosfera originală de sat de munte tradiţional, şi deşi s-a modernizat prin construirea a mai multe sute de hoteluri de diverse categorii, case de vacanţă, cabane şi locuinte private, transformarea în staţiune exclusivistă nu i-a ştirbit atmosfera de poveste. În Oraşul Vechi, cu străduţe pietruite pietonale, deşi circulă şi vehicole electrice silențioasele, trăsuri sau sănii trase de cai, sunt câteva zeci de case construite în stil tradițional, din buşteni de zadă şi cu acoperiş de ardezie sau de lemn care poartă patina timpului.Cu unul sau două etaje, casele au geamuri mici, semn de iarna grea şi lungă. Vechile case, fostele hambare sau fânare au fost transformate în case de vacanţă primitoare, iar unele au la parter magazine, restaurante sau terase pitoreşti. Iarna au aranjamente cu crenguţe de brad şi beculeţe multicolore, în locul muşcatelor multicolore, la ferestre şi din faţa porţii.

În centru, Biserica cu turlă foarte înaltă şi ceas, elvețian fireşte, şi în apropiere Matterhorn Museum, care spune povestea cuceririi piscului Matterhorn, de care se leagă şi istoria oraşului.

zermatt_static

(sursa:tvr.ro)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *